Image
Top
Navigation
5 באפריל 2015

3 נקודות על … צבע

פוסט #8

אני פשוט אוהבת צבע.  לצבעים יש אנרגיה. כזו שתורמת לנו, משלימה בנו חוסרים ומשפיעה עלינו בהתאם למצבנו הרגשי. זו הסיבה שבמהלך חיינו אנו מפתחים יחסי אהבה לצבעים מסוימים ודחייה לאחרים. אלו העדפות שמשתנות עם הזמן. שילוב צבע בעיצוב חלל משפיע על השימוש, התחושות והתנהגותנו בו. לכן זה רק טבעי, שהדירה שלי היא דירה צבעונית. כל חלל וחדר בה והגוון שלו, אפילו דלת הכניסה לבית (תכלת). הצבעים בדירתי נבחרו על פי העדפותיי,אך גם בהתחשב בעוד מספר שיקולים מקצועיים. אז על מנת שגם אתם תוכלו להשתמש בצבע באופן מושכל, לפניכם 3 נקודות על צבע…

שימוש

ראשית, יש להגדיר את מטרת השימוש בצבע. לצבעים בחלל ישנם שימושים רבים, שימוש נכון בהם ישפיע על האווירה והתחושה בו וכן יכול לשמש כתיקון לבעיות שונות. להלן השימושים בצבע בחלל:

  • – הצבע תורם ליצירת מראה עיצובי לחלל.
  • – ניתן להדגיש בעזרת צבע אלמנטים ארכיטקטוניים בחלל. כגון, נישות, עמודים, תקרות רצפות ועוד.
  • – צביעת קירות מעניקה רקע לתמונות, רהיטים ופריטים מיוחדים הנמצאים בחלל.
  • – הצבע משמש כאמצעי תיחום והגדרה של שטחים מסוימים, כאשר מדובר בחלל פתוח ללא הפרדות פיזיות.

אחד השימושים הנפוצים בצבע הוא  הפעלת מניפולציה על תפישת הפרופורציות של החלל. פשוט משום שהוא משפיע על תחושת הגודל בו. לכן יישום צבע בחלל על כל אחת מפאותיו (תקרה קירות ) משפיע על תפיסת גודלו וצורתו. שימוש בצבעים בהירים מעניק תחושת מרחב, ולכן הם מומלצים לחללים קטנים. לעומתם, צבעים כהים מקטינים את תחושת המרחב ולכן הם מומלצים לחללים גדולים לצורך יצירת אינטימיות.

Picture2

צביעת תקרה בחלל "תנמיך" תקרה גבוהה

Picture3

צביעת קיר בחלל "תקרב" אותו אלינו

כמו כן, קיים קשר הדוק בין אור לצבע. ע"י שימוש נכון בצבעים ניתן לשלוט בכמות האור בחלל גם בתאורה טבעית וגם במלאכותית. כך, נעמעם אור חזק  ע"י צביעת קירות בצבעים כהים הבולעים אור. ונתרום להארת חלל אפלולי  ע"י צביעתו בגוונים בהירים.

התאמה

התאמה נכונה של צבעים, היא פועל יוצא מהכרת והבנת השימוש בגלגל הצבעים וסוגי הפלטות השונות בו. אז לשם כך, נכיר תחילה את גלגל הצבעים וחלוקתו.

גלגל הצבעים הוא מעגל הצבעים הבסיסי המורכב מ- 12 צבעים, ואינו כולל את הצבע השחור והצבע הלבן. (שימו לב, גוון הנו כל צבע, שאינו צבע יסוד וניתן לו שם מזהה פשוט, כגון בז', ארגמן ועוד). צבעי היסוד: צהוב, אדום וכחול, הם הצבעים המהווים את הבסיס לכל שאר הצבעים הקיימים, ואשר אותם לא ניתן ליצור מצבע אחר. לעומתם, ירוק,סגול וכתום הם צבעים משניים,  צבעים הנוצרים מערבוב של שני צבעי יסוד. וצבעים שלישיים הן אלו הנוצרים משילוב של צבע יסוד עם המשני הסמוך לו. (לא מופיעים בתרשים זה אלא בתרשים הבא)

גלגל הצבעים יסוד פלוס

צבעי יסוד, צבעים משניים וצבעים משלימים

החלוקה השימושית הראשונה והחשובה לעיצוב היא, הצבעים המשלימים. אלו הם שלושה זוגות של צבעים הממוקמים זה מול זה במעגל הצבעים. צבע יסוד, ומולו הצבע שמורכב משני צבעי היסוד האחרים (כחול וכתום, סגול וצהוב, אדום וירוק) שילוב של שניהם בעיצוב על גוניהם השונים, ייתן התאמה מושלמת.

החלוקה הבסיסית השנייה של גלגל הצבעים היא לצבעים קרים וחמים:

גלגל הצבעים חמים קרים

בנוסף חלוקות ושילובים נוספים מומלצים הם :

– שילוב של צבעים אנלוגיים,  צבעים שכנים על הגלגל הצבעים עובדים טוב יחד (כחול ירוק, אדום כתום, כחול סגול וכו').

–  שימוש בפלטה מונוכרומטית – כל הגוונים יראו נהדר בשילוב עם גוונים נוספים מאותה משפחה (אדומים עם אדומים          אחרים, כחולים עם כחולים אחרים וכו') .

– שימוש בצבעים חמים –  פונים לצד הרגשי ויעבירו מסרים בהתאם: פחד, סכנה, אהבה, חושניות, מעורר תיאבון, אנרגטי,   מעז, עוצמתי.

– שימוש בצבעים קרים – פונים לצד הרציונלי ויעבירו מסרים כמו: אמינות, בריאות, ניטרליות, ניקיון, שקיפות, פורמליות.

בסופו של דבר עלינו להתאים הצבע בחלל ליעוד האזור הספציפי אותו מתכננים לצבוע.

לדוגמה :

חדר עבודה דורש שקט וריכוז, לכן לא מומלצים בו צבעים רועשים או שילובים נועזים, העלולים להסיח את הדעת.

חדר ילדים – לא רצוי להשתמש בצבע לבן המבליט כל פגיעה ולכלוך, קומפוזיציה צבעונית ועליזה גם תתאים יותר וגם תשמח את הילדים.

חדר שינה – מקום שאמור להיות מפלט מרגיע – צבעים שקטים ולא נועזים, אפילו מומלצים הכהים.

בנוסף הצבעים מעוררים אסוציאציות תלויות תרבות, ולכן שימוש נכון לפי אסוציאציות אלה יכול לתרום לבניית התדמית לחלל(רישמי, בלתי רשמי, גברי נשי , מזמין, מתנשא וכו')

בחירה

לרוב אנו בוחרים צבע לפי טעם והעדפה. וזה בסדר, אף אחד לא צריך לחיות עם צבע שאינו אוהב. אבל יש לזכור שבחירה נכונה של הצבעים לחלל תעשה בהתחשב במבנה החלל בפונקציה ובצרכים השונים בו, במצע הנצבע ובתאורה בחלל. לאחר שהתחשבנו בכל אלו, קבלו כמה טיפים לתהליך הבחירה של הגוון המדויק:

– הכירו את המניפה. מניפות הצבעים מסודרות לפי הצבעים כאשר בכל עמוד יסודרו הגוונים מהכהה לבהיר. מומלץ לבחור   לפי שיטת החסרה, לנפות מה שלא רצוי ולהשאיר את הרצויים. מבנה המניפה מסייע בכך וגם מאפשר לנו לראות את       הגוונים השונים אחד ביחס לשני.

– שימו לב! בכל מניפה יש חלק שלם הנקרא לבנים. אמנם במניפה הם לא נראים לבנים אך על הקיר הם מתקבלים             כאלה, כל לבן והטוויסט שלו.

תמונה 2 (1)

מניפת צבעים, משמאל למטה צבעים על בסיס שקוף

– הצבעים הפסטלים הם בעלי כושר כיסוי גבוה יותר, היות שהבסיס שלהם הוא לבן. מספיקות רק שתי שכבות לכיסוי           הקיר. לעומתם הצבעים הכהים הם בעלי כיסוי כושר  נמוך היות והם על בסיס שקוף. משמעות הדבר, שלעתים צריך     ארבע  או יותר שכבות לכיסוי מלא של הקיר.

– בחרו יותר מגוון אחד. הצבע במניפה הוא לא בהכרח הצבע שיתקבל על הקיר. ולכן רצוי להרחיב את האפשרויות.

– אל תסתפקו בריבוע הקטן במניפת  והזמינו ממנו דוגמת צבע. במרכזי הצבע של החברות הגדולות כמו טמבור ונירלט ,   מכינים דוגמאות צבע הנעשות על גבי קרטון ברמת ספיגה הדומה לקיר. כך שהצבע עליו מתקבל כמו על קיר.

– את דוגמאות הצבע הניחו על הקיר המיועד. על מנת לבצע החלטה מושכלת בחנו כיצד הוא נראה לאורך שעות היום   בתאורה טבעית וכן בתאורה מלאכותית.

בכל מקרה זכרו, גם אם התחרטתם ,צבע הוא דבר שקל לשנות מדובר בסך הכל  בעוד שלוש, ארבע שעות עבודה וזהו.

לסיום שלושה טרנדים והמלצות לשימוש בצבע :

חברת Pantone היא חברת אמריקאית ליצור צבעים' הידועה בשיטת התאמת הצבעים שלה שיחודה נובע מכללים נוקשים ושיטות מדויקות להתאמה של צבעים. שיטת התאמת הצבעים של החברה מיושמת בתעשיות מגוונות, בעיקר בעולם העיצוב הגרפי אך גם בתעשיות הטקסטיל והעיצוב. לחברה ליין מוצרים עליהם מוטבעים הגוונים השונים שלה.

panton-wall2

החברה מפרסמת תחזיות צבעים אחת לשנה ובנוסף בכל שנה בוחרת  את גוון  השנה. מהר מאד לאחר הבחירה, עולם העיצוב כולו  מיישר קו עם הבחירה ומשלב את הגוון בתוצריו. החל מאופנה ועד לאדריכלות.  הצבע שנבחר לשנת 2015 הוא המרסלה (MARSALA) הנה קישור לדף  החברה המציג את הצבע

la-lh-pantone-color-of-the-year-2015

טרנד נוסף השוטף את עולם הצבע , הוא השימוש הטואטלי בצבע בחלל. לא עוד צביעת קיר אחד אלא צביעת החלל כולו. בטרנד זה שולטים הצבעים הכהים המעניקים לחלל אינטימיות ועומק נפלאים.

1014977-18

דוגמה טובה לשימוש בטרנד הוא בחלל התצוגה של צבעי ראלף לורן בתל אביב. לא הרבה יודעים, אבל חברת ראלף לורן מייצרת גם ליין של צבעים לבית. המניפה שלהחברהמכילה גוונים מיוחדים ועמוקים שהם מושא לחיקוי להרבה חברות אחרות.  בעלי החנות הם האדריכלית טלי אלשיך והאמן ערן פרידלנד שהתוודעו לצבי ראלף לורן במסגרת עבודתם בחו"ל והחליטו לייבא אותם ארצה . חלל התצוגה ממוקם ברחוב החשמל בתל אביב 33 (סמוך לממסי ברחוב הרכבת)

וטיפ אחרון…

אם אתם לא חזקים עם התאמת צבעים אני ממליצה לכם על שימוש במניפת הצבעים של חברת "טמבור" באתר האינטרנט של החברה. זוהי לא סתם מניפה אלא ממש מדריך בחירה לצבעים. כל גוון עליו תלחצו יוביל אתכם לעמוד  המכיל מידע יקר מפז . ראשית תראו עמו עם הגוונים הסמוכים לו במניפה.yn

ובלחיצה נוספת עליו תגיעו לדף הגוון המכיל גם פירוט לגווניו השונים, הגוונים האנלוגים לו, ולגוונים מתאימים (משלימים). כל שנותר הוא לבחור ולהזמין דוגמת צבע.

yn1

Comments

  1. YaronEldad

    מדהים ! וסופר חשוב ..!!!! כל הכבוד !

  2. עינת סטמפו.

    שלום לך ותודה רבה על הסבר מקיף.
    רציתי לדעת איך קוראים לצבע ששמת כרקע לאתר שלך?
    זה שמופיע מאורי הריבוע פה.
    אהבתי אותו מאד וארצה להשתמש בו.
    אם לא טרחה אשמח לדעת.

Submit a Comment

Posted By

Categories

כללי

UA-57426102-1