Image
Top
Navigation
4 במאי 2015

3 נקודות על …עץ

פוסט #12 עץ

איזה מזל שיש חגים, זה ממש עוזר לי להחליט לאיזה נושא להקדיש את הפוסטים השבועיים. אז משום שבסוף השבוע הזה יחול ל"ג בעומר, את הפוסט הקרוב אקדיש לעץ, (גם במצבו השרוף).

השימושים בעץ בתחום העיצוב הם נרחבים , סוגיו רבים גימוריו מגוונים ומראיו מרתקים. נראה שכל פעם כשחשבנו שמיצינו את השימוש בעץ, צץ משהו חדש. בפוסט הבא אנסה לגעת על קצה המזלג בתצורות העץ בשימושיו ובחידושיו.

אז לפניכם שלוש נקודות על עץ.

עץ הוא חומר גלם טבעי, שנעשה בו שימוש עוד משחר ההיסטוריה. בבניה המודרנית בישראל, העץ משמש בעיקר, כחומר גמר (חיפוי וריצוף), לריהוט ואביזרים.

אחד הדברים שאני אוהבת בעץ הוא, שהניצול של חומר הגלם הוא מקסימלי. לכל חלק שמתקבל מעיבוד בול העץ ישנו שימוש. שלושת השימושים העיקריים בעץ הם : שימוש בעץ עצמו – עץ מלא, שימוש בקליפתו וקילופו – פורניר  ושימוש בנסורת שנותרת – לוחות מתועשים.

לפני שאתמקד בשימושים הנ"ל, תחילה עשר עובדות ומושגים שכדאי לדעת על עץ :

מבנה העץ- הטבעות הן שנתות העץ אלו הן למעשה קליפת העץ המתחדשת כל כמה חודשים. העיניים הן נקודות התפצלות הגזע לענפים.

עצים רכים – עצים שקצב צמיחתם מהיר באופן יחסי, גזעם ישר, הם גבוהים ומחודדים, בהירים יחסית, ( נעים מצהוב בהיר לחום אדמדם). בשל גוונם הבהיר טבעות הגזע (שנתות) בעצים אלו , ברורות פחות. עצים אלו זולים יחסית ומשמשים לבניית מבנים, עבודות עץ, תעשיית הנייר, לוחות סיבית ועוד. בארץ העץ הרך הנפוץ ביותר הוא האורן.

עצים קשים – עצים שמקורם ביערות עד, ורבים מהם מהם בסכנת הכחדה. צומחים בעיקר באזורים טרופיים ובאזור קו המשווה, וצמיחתם אטית באופן יחסי. צבעם יהיה כהה וטבעות הגזע שלם קונטרסטיות. לרוב מדובר בעצים יקרים, אשר ישמשו בפורניר ולא כעץ גושני.  עם עצים אלה נמנים אלון (אחד העצים הנפוצים ביותר לשימוש בתחום עיצוב הפנים), מייפל, דובדבן, בוק, אגוז אפריקני, אגוז אמריקני, אגוז קנדי, וונגה, מהגוני, אבוני,טיק, אמבויה, זברנו ועוד.

מראה שטרייף – מראה אחיד ללוח עץ, נטול עיניים. מושג על ידי חיתוך העץ בזוית של 45 מעלות .

מראה פרחים (עיניים) – מראה דינמי ולא אחיד ללחוץ העץ, מושג על ידי חיתוך העץ בחיתוך ישר או לרבעים.

ניסור העץ משפיע על מראהו

ניסור העץ משפיע על מראהו

אדני רכבת – בולי עץ מרובעים אשר יובשו וחוסנו וששימשו לאדני מסילת הרכבת. מדובר בגושי עץ מלא מסיביים שחורים, אשר מראם התקבל לאחר שני בהם השמש צרבה אותם סדקה אותם והם נספגו בפיח ושמן. בשימושם החוזר הם משמשים לריהוט גן (אורן בוק וארז) או לריהוט פנים (אלון). בעקבות הפופולריות של מראה אדני הרכבת השחורים, התפתח שימוש בעץ מעושן ושרוף כאקט דקורטיבי. חברת Delta Millworks מאוסטין טקסס, משווקת עץ שרוף בדרגות שונות כחומר גלם לעיצוב.

Delta-Millworks-Sugi-Samples

7e3db4c0f9cbb0e143d64506ac40ca2e

ריצוף חוץ מבולי עץ שרופים

וכמובן דוגמה מפורסמת יותר, סדרת כיסאות וגופי תאורה מעושנים עד שרופים, בעיצובו של המעצב Maarten Baas לבית העיצוב Moooi 

moooi

בוצ'ר בלוק –"לוח קצבים" –לוח עשוי מחתיכות עץ גושני בהתאמה לסוג העץ הרצוי (הנפוצים בשוק היו האלון, הדובדבן, האגוז, המייפל ועוד). בעוביים שונים ועיבודים שונים. הלוח מצופה לכה לצורך עמידות בתנאי רטיבות ולחות, ומשמש כמשטח עבודה וכן כמדרך מדרגות.

פרקט – רצפת עץ המשמשת לריצוף פנים. קיימים סוגים רבים של לוחות פרקט. אלו נבדלים האחד מהשני בסוג העץ, איכותו ובכמות העץ בלוחות. ככל שכמות העץ גבוה יותר כך הרצפה איכותית יותר. את רצפות הפרקט ניתן ליישם בהנחה או בהדבקה ולצורך חידושן משייפים אותן ומצפים אותם בלכה.שימו לב, פרקט למינציה אינו עשוי מעץ אלא משבבי נייר דחוסים אשר עליהם הדפסה המקנה להם את מראה העץ. כמו כן קיימים היום בשוק אריחי גרניט פורצלן דמויי פרקט עליהם ארחיב בפוסט שיוקדם לציפויים וחיפויים. סוג העץ הנפוץ ביותר לרצפות פרקט הוא האלון, בשל מראהו האחיד וצבעו הניטרלי הנוח לגיוון.

דק – רצפת עץ המיועדת לריצוף חוץ. רצפות הדק עשויות עצים קשים העמידים למים ולפגעי מזג האוויר, כאשר הסוג נפוץ ביותר הוא עץ האיפאה. גוון האיפאה הוא חום אדמדם והוא מאפיר בחשיפה ארוכה לשמש. על מנת להגן עליו מכך ולחדשו מושחים את הדק בשמן אחת לחצי שנה, או שנה ,בהתאם למידת חשיפתו. קיימים גם דקים מאורן אך הם עמידים הרבה פחות לפגעי מזג האוויר. והם מבוצעים בעיקר משיקולי עלות.

עץ תשתית – עץ רך וזול המשמש כתשתית לבניה ולרצפות דק חיצוניות. עץ התשתית הנפוץ בארץ הוא האורן.

חיסון עץ – אמפרגנציה – תהליך חיסון העץ מפני מזיקים. החיסון נעשה על ידי מריחה והספגה של העץ בחומר כימי. שלעתים יותיר בו גוון ירקרק.השיטה מסורתית לחיטוי העץ היא על ידי עישון.

עץ מלא

עץ מלא יהיה יקר ואיכותי. משום שאנו מקבלים 100% עץ ללא תוספות. בעץ המלא נעשה שימוש בריצוף, בחיפוי קירות, בריהוט ועוד. הנה סדרת גופי תאורה של המעצב חיים איבגי המבוססות על שימוש בעץ אלון מלא.מדובר בנורת שולחן TOM שהיא המשך בסדרת הרהיטים וגופי התאורה " רהיטים שמאירים את החלל ". זוהי מנורה שונה וייחודית בצורתה ממנורות שולחן אחרות ומושפעת בצורתה מפנס יד. הנורה יכולה לעמוד בשלושה מצבים שונים לפי בחירה אנכי, אופקי ואלכסוני.

5

3

דוגמה נוספת ומאד מיוחדת לשימוש בעץ מלא לריצוף מצאתי באחד משיטוטי במרחבי ה- Pinterest בבלוג Vintage Revivals ניתן למצוא בקישור הוראות מלאות לביצוע עצמי של הרצפה המבוססת על עץ אורן. שיהיה בהצלחה !

DIYGeometricWoodFloorvintagerevivals.com26

פורניר

זהו דף דק מאוד של העץ לסוגיו , הנחתך מבול עץ לצורך מטרות דקורטיביות או מבניות. הפורניר מודבק על לוחות עץ מתועשים לצורך הענקת מראה של  עץ גושני מלא.  חיסכון שימוש בפורניר משיג חיסכון במשאבים טבעיים ומחירו נמוך. כיוון חיתוך הפורניר מקנה לו את אופיו החזותי.

עוביו הדק של הפורניר מאפשר גם יצירת אלמנטים מיוחדים במראה עץ ביניהם גם גופי תאורה בעלי מראה עץ אך דקיקות ושקיפות המעבירה  אור.

פור

דוגמה יפה נוספת לשימוש בפורניר למטרות דקורטיביות היא במלון Madera Signature  בעיצוב משרד האדריכלים הברצלונאי lagranja. עיצוב הפנים של המלון מתבסס רובו ככולו על תצורות העץ. והנה שתי דוגמאות ממנו. הראשונה , קיר מחיצה עשוי פיתולי פורניר

55043bad98f0571253f0f05bbb650e8a

וחדר שינה לדוגמה באחת הסוויטות עים חיפוי בקוביות עץ מלא מכיוון אחת ורפפות לוחות עץ לבוד מהצד השני

hm_020412_01

לוחות מתועשים

לוחות העשויים משאריות תעשיית העץ כגון שבבי עץ, נסורת, ואבקת עץ. שאריות אלו בשילוב דבקים שונים נדחסים לכדי לוחות בחוזק ובצפיפויות שונים. בין הלוחות המתועשים: לוח סנדוויץ, לוח  MDF, לוח OSB, לוח סיבית, מזונית ועוד. מראה הלוחות המתועשים משמ גם למטרות אסתטיות כמו בדוגמה הבאה: מחנותו של מעצב האופנה עידו רקנטי במתחם התחנה בתל אביב. בדוגמה זו קיר מחופה  בלייסטים שנוסרו מלוח סנדוויץ והונחו האחד מעל השני.

חנות עידו

דוגמה מקסימה נוספת לשימוש בעץ מתועש הוא שטיח העץ המדהים של המעצבת הדנית  Elisa Strozyk  השטיח עשוי משולשי דיקט המודבקים על בסיס טקסטיל.

woden-textile8

catalogue-wooden-textiles-2012

elisa_strozyk_1

ולסיכום ,פרויקט  Casa-C של משרד האדריכלים השווייצרי Cb-arch המשלב בצורה נפלאה את שני קצוות השימוש בעץ. העץ המלא והעץ המתועש. המשרד תכנן עיצוב פנים חדש לגמרי על טהרת העץ המתועש  לבית עתיק מעץ מלא. הפנים החדש נסוג מעט מהמעטפת הישנה, משאיר אותה חשופה ומחזק את המתח בין הישן לחדש.

3_c-house-01

הבית מבחוץ, בית הרים שווייצרי קלאסי

1

מתח בין ישן לחדש

3_c-house-16

הפנים החדש

Submit a Comment

Posted By

Categories

כללי

UA-57426102-1